onsdag 16 april 2008

Regnbågsjakt.

Imorse när jag lämnade huset vid halv elva var vädret vackert. Lite kyligt, visst, men riktigt soligt och fint. Efter skolan, och efter att jag ätit lite, köpt räkchips och ansiktsmasker att lägga hemma (do not judge what you do not understand!) gav jag mig ut på bokjakt. Lämnade först tillbaka en bok (60 kr i skuld, men det var inte mitt fel), valde en bok om ett 18-årigt förhållande som är inne i en kris och rättade till felet som gjorde att jag inte får några påminnelser om böcker som är försenade (de hade stavat min mailadress med tre n). Sedan åkte jag ut till biblioteket i/på Guldheden för att låna en bok om dödshjälp. Jag har aldrig varit där förut, det såg rätt så deprimerande ut faktiskt. Åkte därefter till Mölndal, där jag besökte mitt tredje bibliotek för dagen, och lånade min andra bok om dödshjälp. När jag gick ut lyste/lös solen för fullt, men samtidigt regnade det. Ganska stora droppar, t.om. Så, naturligtvis (för mig i alla fall) började jag diskret se mig om efter regnbågen, för att inte folk skulle stirra på mig och undra varför en nittonårig tjej står och stirrar rakt upp i himlen när det regnar så. Och, hör och häpna: jag hittade ingen regnbåge! Först accepterar jag det faktumet och fortsätter gå, men sedan övertygar jag mig själv om att jag struntar totalt i vad folk tycker. Jag stannar, koncentrerar mig och letar målmedvetet efter regnbågen. Och, tack och lov, jag hittar den. Den var väldigt svag trots att det var mycket regn och sol, men den var där i alla fall, framför ett väldigt mörkt regnmoln som gjorde det svårare att se den.

Jag funderar på om jag borde lära mig någonting för livet av det här, men jag vet inte riktigt om det var ett sådant ögonblick. Jag får väl vänta och se om jag kommer att tänka tillbaka på det någon gång i mitt liv. Just nu så håller jag på såhär: letar efter tecken och insikter i allt som händer mig, i allt som jag tänker. Någonstans måste det ju finnas en ledtråd. En ledtråd till vad jag borde vara

What to do, who to be,
who to meet, what to see.

Eller nåt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Djupt, mycket djupt.
Hur det än blir/går för dig, tror jag ändå att du alltid kommer att hitta din regnbåge!

Anonym sa...

Hanna, jag kan försäkra dig om att jag är MINST lika dålig. Har inte pluggat alls. Jag är så dålig. Jag borde straffas. Och det gör jag väl när betygen kommer...