lördag 29 mars 2008

Sammanfattning 26 mars - Köpenhamn

Gick upp vid åttatiden, gjorde oss iordning och åt frukost. Frukosten på hotellet (Astoria) var helt okej, lite småroliga saker med (ex. nudlar), men mycket gott. Blev mycket sockrigt den här morgonen. ^.^ Efter det gick vi ut tittade in på turistinformationen, och lade märke till ett musikmuseum som vi tänkte besöka senare. Men först begav vi oss ut på jakt efter Den Sorte Diamant, det kungliga biblioteket. Den första byggnaden vi hittade som var svart, som vi trodde var biblioteket, var nationalbanken. Lite fel. Men sedan tog det inte lång stund tills vi hittade det. Jag tog ingen bild, men det var rätt coolt både invärtes och utvärtes, och mycket folk. Det var riktigt kallt och blåsigt, och jag tog inte med mig halsduk och glömde mössan på hotellet (jag som har öron som är hemskt känsliga för kyla). Det var inte så mysigt. Men, men. Därifrån var det i vilket fall inte långt till Glyptoteket, som vi faktiskt hade passerat på väg till Den Sorte Diamant. Väl inne låste vi in lite grejer i ett skåp och gav oss ut på titta-på-statyer-promenad. Det första vi kom in i var en vacker vinterträdgård, där vi tog några bilder och samlade kraft för att börja titta.
En ganska trött jag och inte en så särskilt smickrande bild, men den är i alla fall tagen i vinterträdgården på Glyptoteket. (Notera utväxten. Jag har precis bestämt mig för att lägga lite slingor så att det inte ser så förjävligt ut.)

Det var en himla massa skulpturer måste jag säga, men det var ändå roligt att gå runt. Hittade bl.a. Platon och Sokrates bland alla gamla kändisar som var avbildade. Vi såg dessutom en klass med bildelever som satt och skissade av statyer för fullt. Vissa var riktigt duktiga. I shopen där fick jag en samling kort med älvtema från mamma, de var väldigt vackra.
Efter Glyptoteket strosade vi iväg mot Musikhistorisk Museum, som tyvärr inte öppnade förrän klockan 13, så istället gick vi och åt lunch. Vi hittade en kinarestaurang med en buffé som såg bra ut. Mittemot kinarestaurangen låg en inredningsbutik/allt-i-allo-butik som jag hade lagt märke till när vi passerat kinarestaurangen första gången, som jag drog med mamma in i. Såg det finaste toalettbordet (Sådant där bord med spegel där man sminkar sig och liknande? Vet någon om det heter så?) jag någonsin sett. Det var enkelt, men allt var i spegelglas. Perfekt för mig som älskar speglar. ^.^ I samma butik köpte mamma en röd necessär.
Sedan begav vi oss tillbaka till Musikhistorisk Museum, där det fanns en hel del intressanta instrument, men det roligaste för mig personligen var att i utställningen med de olika epokerna hade de olika musikstycken, och under medeltiden så var den första låten Dead Can Dance’s Saltarello (en italiensk saltarello, en slags dans, fick jag veta på museet idag), men framförd av någon grupp från London på 70-talet. Efter museet gick vi till Rundetaarn, ett högt, runt torn med fin utsikt. På väg upp fanns det exempelvis ett galleri, med en fin berättelse om en rullstolsbunden man på en gospelkonsert. Svårt att förklara…
Någon som kan latin? Jag tror på "Gud är här", men jag är självklart inte 100% säker.

Väl uppe var det fin utsikt och kallt. Jag tog några kort och sprang ner i värmen.

Efter det var det uttalat shoppingdags. För min del fastnade vi i en affär som hette Message, där vi hittade en svart vårjacka (sorry för er som försöker få mig att bära mer färg) och ett par svarta jeans. Såg även en vit skjorta jag gillade riktigt mycket, men jag ville inte uppehålla oss där länge till. Jag hade provat jeans ganska länge då. Tittade in i samma butik, men längre ner på Ströget, sedan, men där hade de den inte… Så den är väl förlorad för alltid, antar jag. Fortsatte att kolla runt, bl.a. på Illum. Efter det här var vi riktigt trötta, hade ont i fötterna och frös, så vi stannade till vid ett fik vi bestämt oss för att titta in på redan igår. Där beställde jag en bit Othellotårta, mamma beställde en bit tårta med Riktigt mycket choklad, jag varm choklad, mamma kaffe, och där satt vi, länge. Delvis på grund av ovanstående, och delvis för att vi kände att vi var tvungna att få valuta för pengarna, eftersom vårt fika kostade mer än lunchen hade kostat. Efter en bra stund bestämde vi oss för att vi hade tillräckligt med energi för att gå till andra sidan gatan, där en butik vi tittat in i igår, men inte orkat ta då ligger. Miss Rose hette den, och det var en riktigt gullig butik. Fina väskor, klockor, smycken, ljusstakar, fotoramar, kläder (kläderna för 30+, dock) och mycket mer. Jag såg en massa söta fjärilssaker och flera riktigt snygga klockor, men de jag gillade mest var för stora. Plånböckerna var också fina, men jag har inte råd att lägga ner pengar på plånböcker när jag har en som fungerar jättebra. Mamma köpte dock en del söta kläder där, en kjol och några toppar. Resten av tiden på stan letade skor, eftersom mamma vill köpa ett par varma vinterskor till mig (eftersom hon vet att jag inte kommer att köpa det själv). Hittade ett par som var fina, men de fanns inte i min storlek. Det var lite synd. Men, men, sånt är livet. På kvällen blev det räkcocktail till förrätt och varsin stek till huvudrätt, lyxade till det eftersom det var sista kvällen i Köpenhamn. Imorgon bitti bär det iväg hemåt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är tillräckligt nördig för att inte kunna låta bli att säga att det betyder "Gud är där". Fast jag hade nog föredragit "här". Det låter bättre ^^ Men mysigt med Köpenhamn och så! Lite avundsjuk blir man allt ;)

Anonym sa...

Hmmm bara för att bevisa att jag är nördigast av de nördigaste så måste jag säga att det beror lite på sammanhanget. Deus ibi est. Deus är mycket riktigt gud, est betyder är, ibi betyder oftast där, men i detta fallet hade jag snarare gått på översättningen däri. Gud är däri. Gud är där, är mer direkt och skulle snarare användas vid något lite mer specifikt. Medans gud är däri är lite mer allmänt. (Gud finns i allt. Typ) Det är i alla fall min åsikt. (Menar inte att du har fel Josefine, ville bara tjaffsa emot lite =P ) Vad långt du skrivit BTW, jobbigt att läsa ju =P Älskar dig

Anonym sa...

Hahah, kraschade min laptop när jag var på denna site förra gången jag var här. Och för de senaste 2 månaderna har jag letat efter denna blogg, så tacksam jag ligger det på nytt! : D